Aktualności

28.03.2011

„Polska Wschodnia rozwija się szybciej niż reszta kraju”

I edycja Forum „Inwestycje w Polsce Wschodniej” zgromadziła blisko 200 uczestników z całego kraju.

Specjaliści, inwestorzy i przedstawiciele świata nauki dyskutowali o atrakcyjności inwestycyjnej Polski Wschodniej
Specjaliści, inwestorzy i przedstawiciele świata nauki dyskutowali o atrakcyjności
inwestycyjnej Polski Wschodniej

25 marca w Centrum Konferencyjnym Targów Kielce miała miejsce I edycja Forum „Inwestycje w Polsce Wschodniej” organizowanego przez Izbę Gospodarczą Grono Targowe Kielce oraz Business Center Club przy znaczącym współudziale Targów Kielce.

W spotkaniu udział wzięło blisko 200 gości - do Kielc przyjechali przedstawiciele samorządów, urzędów, firm, przedsiębiorstw i instytucji z obszaru Polski Wschodniej. Dyskutowano o atrakcyjności inwestycyjnej regionu i narzędziach, które można wykorzystać w celu jej zwiększania oraz o mocnych stronach województw Polski Wschodniej.

Wykład gościa honorowego Forum prof. Grzegorza Kołodko na temat uwarunkowań i perspektyw rozwoju polskiej gospodarki wzbudził ogromne zainteresowanie słuchaczy i stał się podstawą do nawiązania bardzo ciekawego dialogu pomiędzy słuchającymi a prelegentem w późniejszej części dyskusyjnej.

„Zapóźnienie inwestycyjne może być dużą szansą dla takiego regionu jak Świętokrzyskie. Ale trzeba z tego wyciągnąć wnioski” – to stwierdzenie profesora wywołało ze strony słuchaczy burzę oklasków.

„Mimo słusznych zresztą utyskiwań na drogi ta infrastruktura się poprawia, mamy dobrze wykształcone kadry i ludzi rozumiejących, że region musi szybko nadrabiać dystans dzielący go od zamożniejszych części kraju. Pod wieloma względami Polska wschodnia rozwija się szybciej niż reszta kraju – – kontynuował profesor Kołodko. – Co ciekawe, samo zapóźnienie też może być plusem. - Spodziewam się, że z czasem do zysku wyrażanego w pieniądzach będzie się doliczać śpiew ptaków czy zieloną trawę. A w mocno rozwiniętych krajach już tego brakuje” – podsumował Polskę Wschodnią były wicepremier.

Wśród atutów „Polski B” prelegenci wskazywali bardzo często na dogodne położenie geopolityczne, mocne zaplecze kapitału ludzkiego oraz wyjątkowo dobry klimat sprzyjający inwestowaniu. „ Polska Wschodnia ma swoje atuty, czyste środowisko i ambicje oraz pracowitość mieszkańców. To kapitał, którego nie wolno zmarnować. Wierzę, że nie pójdziemy drogą biednych regionów Włoch i Hiszpanii, które nie skorzystały i szansy wyrównywania poziomu życia. Już widzę, że tu u nas dzieje się inaczej” – stwierdził przewodniczący Konwentu Business Centre Club Wojciech Warski.

Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, Adam Jarubas, nawoływał z kolei do skupienia się na tym, co nas wyróżnia spośród innych regionów kraju - „Szukajmy tego, w czym będziemy konkurencyjni”.

W czasie paneli dyskusyjnych prelegenci rozmawiali o jakości infrastruktury w Polsce Wschodniej, barierach stojących na drodze pełnej współpracy pomiędzy inwestorami a światem nauki, rozwiązaniach telekomunikacyjnych jako warunku dobrze funkcjonującej gospodarki oraz o systemach informatycznych mogących usprawnić działanie firm i instytucji oraz ułatwić nawiązywanie relacji inwestorskich pomiędzy poszczególnymi sektorami.

Podczas spotkania, na kilkunastu stoiskach informacyjnych, prezentowały swoją ofertę Centra i Biura Obsługi Inwestora, przedsiębiorstwa i instytucje z sektora wsparcia biznesu oraz Specjalne Strefy Ekonomiczne z obszaru Polski Wschodniej. Spotkanie reprezentantów różnorodnych środowisk ekonomicznych stanowiło okazję do nawiązania relacji inwestorskich oraz stanowiło płaszczyznę wymiany doświadczeń i informacji.

Kolejna edycja forum „Inwestycje w Polsce Wschodniej” zaplanowana została na 14 października 2011 r.

Forum „Inwestycje w Polsce Wschodniej” zorganizowane zostało w ramach projektu Izby Gospodarczej Grono Targowe Kielce: „Promocja gospodarcza i inwestycyjna regionu w oparciu o potencjał kieleckiego ośrodka targowego”, realizowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2007 – 2013 Działanie 2.3. Promocja gospodarcza i turystyczna regionu.