Aktualności

17.08.2012

Blisko 80 lat doświadczenia na polu lotnictwa

Wyjątkowy gość - Sergei Sikorsky - odwiedzi Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego

Sergei Sikorsy opowiada  o swoim ojcu i jego locie pierwszym w historii działającym śmigłowcem.
Sergei Sikorsy opowiada o swoim ojcu i jego locie pierwszym w historii działającym
śmigłowcem.

Pan Sergei Sikorsky, syn Igora Sikorsky - założyciela Sikorsky Aircraft, pioniera lotnictwa oraz wynalazcy współczesnego śmigłowca o praktycznym zastosowaniu – będzie gościem targów MSPO. Przedstawi krótką prezentację dotyczącą pionierskich osiągnięć lotniczych jego ojca włączając w to rozwój pierwszego użytecznego śmigłowca. Wszyscy entuzjaści lotnictwa będą mieć wyjątkową okazję spotkania z człowiekiem, który jest łącznikiem ze złotymi czasami lotnictwa śmigłowego i wiropłatowego, z kimś, kto tchnie życie w historię, ludzi i technologię tej niezwykłej ery.

Urodził się w Nowym Jorku w 1925 roku, dorastał w Connecticut przyglądając swojemu ojcu, pionierowi lotnictwa Igorowi Sikorskiemu który budował dla Pan American Airways i innych klientów na całym świecie sławne latające łodzie i „Clipper’y”. Pamięta swój pierwszy lot, kiedy jako ośmiolatek siedział na kolanach ojca na siedzeniu drugiego pilota dwu-silnikowej amfibii In-38.

W jego wspomnieniach są obrazy domu Sikorsky’ch odwiedzanego przez rodzinę Lindbergh, Pułkownika „Jimmy” Doolittle, Kapitana “Eddie” Rickenbacker i wielu innych wielkich lotnictwa. Od roku 1939 przyglądał się rozwojowi pierwszego udanego helikoptera Sikorki – VS-300. Latał w nim jako pasażer, podczas gdy ojciec siedział za sterami.

Podczas II Wojny Światowej służył w Straży Wybrzeża Stanów Zjednoczonych, w rozwijającej się eskadrze śmigłowcowej w porcie Floyd Bennett Field. Brał udział w testach i pokazach pierwszych ratowniczych wyciągarek śmigłowcowych, noszy i koszy. Pod koniec II Wojny Światowej brał również w pierwszych śmigłowcowych misjach poszukiwawczo ratowniczych.

Po zakończeniu wojny studiował na Uniwersytecie we Florencji a następnie w roku 1951 dołączył do United Aircraft (obecnie United Technologies). Kolejne czterdzieści lat wiązało się z produkcją i marketingiem śmigłowców; w tym okresie Sikorsky mieszkał w Niemczech, w Japonii i Francji. Miał okazję latać różnymi rodzajami statków powietrznych, tak w celach zawodowych jak i dla przyjemności posługując się przy tej okazji amerykańską, włoską, francuską, niemiecką czy szwajcarską licencją pilota.

W roku 1975 po zakończeniu produkcji helikoptera transportowego Sikorsky CH-53 dla sił lotniczych armii niemieckiej powrócił do fabryki Sikorsky Aircraft w Connecticut.

W 1992 roku przeszedł na emeryturę kończąc karierę w Sikorsky Aircraft jako Wiceprezes do spraw Projektów Specjalnych. W dalszym ciągu pozostaje aktywny zawodowo jako konsultant. Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień lotniczych. Mówi płynnie po francusku, niemiecku, włosku, rosyjsku jak i po angielsku. Jego hobby wciąż wiąże się z lataniem, historią lotnictwa, strzelaniem do celu, malarstwem i muzyką klasyczną.

Pośród nagród, którymi został uhonorowany, wyróżnić można:

• Medal Włoskiego Instytutu Nawigacji
• Brązowy Medal Szwedzkiego Królewskiego Towarzystwa Aeronautycznego Thulin
• Doktorat Honoris Causa w zakresie Zarządzania w Lotnictwie od Embry-Riddle Aeronautical University
• Międzynarodową Nagrodę Honorową Członka Amerykańskiego Towarzystwa Śmigłowcowego
• Ukraiński Krzyż Jarosława Mądrego
• Międzynarodowy Medal Współpracy Rosyjskiego Przemysłu Śmigłowcowego
• Nagrodę Pamiątkową Sił Lotniczych Sekcji Arizona
• Nagrodę John J Schneidera za Historyczne Osiągnięcia od Amerykańskiego Towarzystwa Śmigłowcowego

Czas, który Sergei Sikorsky spędzi na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego wypełniony będzie spotkaniami z miłośnikami lotnictwa, dla których – tak jak dla niego - jest ono pasją i sposobem na życie.