Aktualności

17.10.2018

Dwie premiery Volvo na TRANSEXPO

Na rozpoczynających się w przyszłym tygodniu targach TRANSEXPO w Kielcach Volvo zaprezentuje dwie nowości: autobus o napędzie elektryczno-hybrydowym (typu plug-in) oraz krótką hybrydę. Oba rodzaje pojazdów właśnie rozpoczynają regularne kursy w dwóch polskich miastach.

Elektryczne hybrydy niedługo pojawią się w Inowrocławiu, a najpierw będzie je można zobaczyć podczas Targów TRANSEXPO
Elektryczne hybrydy niedługo pojawią się w Inowrocławiu, a najpierw będzie je można
zobaczyć podczas Targów TRANSEXPO

Na rozpoczynających się w najbliższy wtorek w Kielcach Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego TRANSEXPO, Volvo Polska zaprezentuje dwa innowacyjne autobusy miejskie. Pierwszym z nich jest autobus elektryczno-hybrydowy Volvo 7900 Electric Hybrid (hybryda plug-in). Jest to pierwszy w Polsce pojazd tego typu, który właśnie rozpoczyna regularne kursy w Inowrocławiu (Volvo w najbliższych dniach dostarczy do tego miasta cztery z ośmiu zamówionych egzemplarzy).

Autobusy o napędzie elektryczno-hybrydowym (plug-in) tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich się porusza), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasę. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. w zajezdni. Pojazdy tego typu zużywają o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90 proc.

W przypadku elektrycznych hybryd istnieje też możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System pozwala na dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bądź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast.

- Z perspektywy miast to rozwiązanie wydaje się być bardzo interesujące, pozwala na zupełnie inne spojrzenie na kwestie projektowania. Możliwe jest tworzenie stref zero-emisyjnych, wolnych od spalin, elektryczna hybryda ma możliwość przejazdu w pełni elektrycznego w takich strefach. Co więcej – autobus taki może mieć np. przystanek wewnątrz galerii handlowej – gdzie będzie się poruszał wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a więc cicho i bezemisyjnie, mówi Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.

Kolejna nowość to autobus hybrydowy Volvo 7900 Hybrid – ale w wersji krótkiej, o długości 10,6 m, który od kilku dni jest eksploatowany w Krośnie (Volvo dostarczyło przed tygodniem 11 takich pojazdów do tego miasta).

- Pojazd, który zaprezentujemy w Kielcach jest o 2 metry krótszy od standardowego Volvo 7900 Hybrid. W tym przypadku sprawdzona technologia napędu hybrydowego w połączniu z niewielkim promieniem zawracania i dużą pojemnością pasażerską mogą być optymalnym rozwiązaniem dla wielu miast. Dodatkowo w naszych autobusach istnieje możliwość zastosowania tzw. strefy bezpieczeństwa, która pozwala na automatyczne ograniczenie maksymalnej prędkości pojazdu po wjeździe do wcześniej ustalonej strefy. Kierowca jest informowany o wjechaniu do takiej strefy, a pojazd dostosowuje prędkość do wymaganego limitu. Ta funkcja sprawdza się doskonale, jeśli chodzi o poprawę bezpieczeństwa w wrażliwych obszarach, na przykład w okolicy szkół, dużych przystanków autobusowych czy w centrach miast, mówi Małgorzata Durda.

Autobusy hybrydowe są zasilane energią elektryczną podczas ruszania i postoju. Przy małych prędkościach poruszają się całkowicie bezemisyjnie, przy wykorzystaniu napędu elektrycznego. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie niedużym silnikiem diesla. Baterie zasilające napęd elektryczny ładują się podczas hamowania i z nadwyżki mocy silnika, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Pojazdy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche.

Oba typy autobusów zostały zaprojektowane przez polskich inżynierów i są produkowane seryjnie we wrocławskiej fabryce Volvo. Będzie je można zobaczyć w dniach 23-25 października na stoisku Volvo oznaczonym numerem E-4 na terenie kieleckich targów.

Zelektryfikowane autobusy miejskie Volvo jeżdżą dziś w Polsce w takich miastach jak Kraków, Sosnowiec, Inowrocław, Tarnowskie Góry, Jelenia Góra, Białystok, Krosno, Leszno czy Warszawa. Na całym świecie Volvo dostarczyło do tej pory operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.

 

(UK)


Polecane aktualności