10.10.2018
Po raz pierwszy w jednym miejscu zaprezentowane zostaną najstarsze w Polsce autobusy komunikacji miejskiej. Każdy z przygotowanych na wystawę zabytkowych pojazdów jest unikalny i pozostaje w pełni sprawności technicznej. Wszystkie będzie można zobaczyć podczas Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO.
Ze względu na intensywność działań wojennych na polskich ziemiach podczas II Wojny Światowej jest bardzo mało ruchomych zabytków techniki dokumentujących lata przedwojenne. Na wystawie zaprezentowane zostaną aż dwa (jedyne w kraju sprawne) pojazdy z tego okresu.
Jednym z nich jest rewelacyjne odnowiony krakowski autobus Durant Rugby z 1929 r. Niezwykłym trafem mamy do czynienia z oryginalnym, autentycznym pojazdem, który przetrwał wojnę schowany pod sianem w wiejskiej stodole. Do jego zachowania przyczyniła się poważna awaria silnika, która na dziesiątki lat unieruchomiła pojazd.
Drugim z pojazdów jest równie fantastycznie odrestaurowany autobus Krupp LD2,5H z 1938 roku w barwach Wolnego Miasta Gdańsk. Konstrukcja reprezentuje bardzo udane niemieckie konstrukcje z końca lat 30., czego dowodzi choćby prędkość trasowa: ok. 85 km/h.
Pojazdy powojenne reprezentuje autobus Chausson AH48 z 1950 o francuskim rodowodzie. Ze względu na ogromne zniszczenia na całym kontynencie, właśnie ocalałe francuskie fabryki zaraz po wojnie oferowały najbardziej nowoczesne i rozwinięte technologicznie konstrukcje autobusowe. Chaussony kojarzą się przede wszystkim z warszawską komunikacją miejską, choć w końcu lat 40. znalazły się również na stanie wszystkich oddziałów PKS w całym kraju, w tym w Kielcach.
Pierwszym w pełni zaprojektowanym i wyprodukowanym autobusem samonośnym jest San H01-B z 1959 roku. Wprawne oko zauważy jednak pewne podobieństwa konstrukcyjne w stosunku do Chaussona. Niestety bardzo niska jakość materiałów zastosowanych do budowy tych autobusów sprawiła, że bardzo szybko odeszły one do historii. Prezentowany egzemplarz po stosunkowo niedługim okresie eksploatacji zakończonym poważną awarią wykorzystywany był jako element zabudowy lotniska w Krośnie i dzięki temu zachował się do dnia dzisiejszego.
Ze względu na uwarunkowania polityczno-ekonomiczne, na przełomie lat 50. i 60. władze PRL odchodziły od importu francuskich autobusów Chausson na rzecz węgierskich Ikarusów. I tak począwszy od 1960 roku pojawił się w Polsce Ikarus 620. Ikarusy kojarzą się przytłaczającej większości Polaków z kultowymi przegubowcami w komunikacji miejskiej, mało kto więc wie, że marka ta znana była na polskich drogach dużo wcześniej. Prezentowany egzemplarz odrestaurowany został w oparciu o pojazd pozyskany zza południowej granicy.
Uzupełnieniem zaprezentowanych autobusów jest unikalna przyczepa autobusowa Karosa B40 produkcji czechosłowackiej. Z powodu braków taborowych przyczepy takie wykorzystywano do przewozów szczytowych również w polskich miastach na długo przed wyprodukowaniem w jelczańskiej fabryce rodzimych przyczep autobusowych.
Targi TRANSEXPO są wyjątkowym miejscem, gdzie IGKM może zgromadzić i wyeksponować dla szerokiej publiczności te niezwykłe ruchome zabytki techniki. Zapraszamy na uroczystą inaugurację wystawy akcentem artystycznym w dniu 23.10.2018 r. o godz. 10:40 w pawilonie D.
(UK)
Galeria zdjęć
Polecane aktualności
Targi Kielce należą do: | The Global Association of the Exhibition Industry |
International Exhibition Statistics Union |
Targi Kielce posiadają certyfikat Systemu Zarządzania Jakością: |
|