14.11.2019
Czy wysokość mandatów jest na odpowiednim poziomie? Ilu pieszych ginie rocznie na miejskich drogach? Między innymi na te pytania starali się odpowiedzieć eksperci podczas panelu „Transport i mobilność” na Kongresie Polityki Miejskiej.
Jeden dzień – jedna ofiara
W 2018 roku w polskich miastach zginęło 377 pieszych. 207 z nich to osoby mające więcej niż 65 lat. Do tego dochodzi 98 rowerzystów. Mowa tu tylko o wydarzeniach, które miały miejsce w mieście. Co najmniej drugie tyle zginęło na innych drogach. Dlaczego dochodzi do tylu tragedii? Eksperci zebrani w Targach Kielce starali się to wyjaśnić.
- Wysokość mandatów w Polsce jest zbyt niska. Każdy zdaje sobie sprawę z tego, że wpływają one na dyscyplinę kierowców. Od 22 lat najwyższy z nich wynosi 500 złotych. Powinno to być co najmniej 3000 złotych – mówił Tomasz Tosza, Zastępca Dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie. Na załączonym filmie pokazywał również rozwiązania, które wdrożono w Jaworznie. W znaczącym stopniu wpłynęły one na jakość poruszania się po mieście pieszych. – Wszystko da się zrobić. Mandatów też można uniknąć. Wystarczy tylko przestrzegać przepisów. Przykładowo, pilot łamiący przepisy lotnicze traci licencję. Tak samo powinno być z kierowcami, którzy nie ponoszą odpowiednich konsekwencji – dodał Tosza.
Mówiono również o tzw. „wizji zero ofiar śmiertelnych”. Na poziomie miast skuteczne wdrażanie tej filozofii wymaga: przyjęcia długofalowego planu działania w oparciu o wyniki badań i sprawdzone praktyki, zaangażowania i ścisłej współpracy różnych instytucji miejskich oraz włączenia w program społeczności lokalnej.
Rowery cargo
Ciężko wyobrazić sobie kuriera, który dostarcza nam paczkę na rowerze. Jednak na zachodzie jest to już normą. – Około 80 procent przesyłek, które zamawiamy mogłoby się zmieścić na rowerach cargo – powiedział Hubert Barański z Fundacji Normalne Miasto Fenomen. Ludzie co raz częściej zaczynają korzystać z tego środka transportu i spełnia on rolę w różnych dziedzinach życia. Rząd federalny Niemiec daje wsparcie na poziomie 2,5 tysiąca euro (nie więcej niż 30% wartości) na rowery elektryczne. Monachium, Heidelberg, Ratyzbona, Berlin i Bamberg dofinansowują wszystkie rowery cargo na poziomie 1/3 wartości sprzętu.
Miejskie modernizacje
Arkadiusz Pacholski mówił również o wadach powstawania rond, w szczególności najmodniejszych w ostatnim czasie – turbinowych. Na slajdach przedstawił on ich wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort rowerzysty. Widać na nich, jak bardzo one utrudniają poruszanie się rowerem po miescie. – W miejscach, gdzie jest sygnalizacja świetlna nie ma takich problemów. Wszystko wydaje się klarowne i proste – powiedział Arkadiusz Pacholski, kurator projektów street-artowskich. Podkreślał również, że wiele modernizacji nie wpływa w znaczącym stopniu na poprawę jakości. – W polskich miastach nie dochodzi do zmiany modelu transportu z tego, w którym auto osobowe jest głównym środkiem przewozów, na taki w którym auto stanowi jedynie uzupełnienie innych form transportu – podkreślał.
Kongres Polityki Miejskiej odbywający się w Targach Kielce potrwa do 16 listopada. Szczegółowy program można zobaczyć [TUTAJ].
(JN)
Targi Kielce należą do: | The Global Association of the Exhibition Industry |
International Exhibition Statistics Union |
Targi Kielce posiadają certyfikat Systemu Zarządzania Jakością: |
|